Přínos pro děti
Co naše kroužky dětem přinášejí?
Kůň je z hlediska dítěte obrovské nádherné zvíře, které je pro něj symbolem síly, rychlosti a – klamně – i odvahy.
Chce se ho dotýkat a jezdit na něm. Aby to pro něj bylo bezpečné a beze strachu, musí se toho hodně naučit.
Z čeho vycházíme?
Celý program našich kroužků jsme sestavili z výběru toho nejlepšího ze všech metod výchovy a výcviku koní na etologickém základě, které jsme dosud poznali. Tyto poznatky jsme obohatili o své zkušenosti a pokusili se je zjednodušit pro chápání dítěte.
Při sestavování programu výuky vycházíme z těchto předpokladů:
- Kůň - sociálně žijící zvířeKůň jako sociálně žijící zvíře je schopen komunikovat s člověkem, ale je na člověku, aby se naučil jeho komunikační systém.
- Neverbální komunikaceKůň komunikuje neverbálně a principy této komunikace jsou vlastní i člověku, jen si je běžně neuvědomuje.
- Bez respektu není bezpečíKůň je velké zvíře – nerespektuje-li člověka jako tvora na vyšším stupni v hierarchii, může být kontakt s ním pro člověka nebezpečný.
- Dát na výběrPoskytujeme-li koni možnost „rozhodovat se“ jestli poslechne, jeho poslušnost je pak trvalejší a není potřeba omezujících pomůcek.
- VztahK tomu, aby měl člověk koně pod kontrolou, musí si s ním vytvořit vztah.
- Spravedlivost a důslednostVztah musí být postaven na principech spravedlivosti a důslednosti.
Co koně dětem přinášejí?
Učení se mezidruhové komunikaci umožňuje dětem vytvářet si nebo upevňovat žádoucí hodnotový systém.
Díky principům přirozené komunikace se děti naučí:
- že k tomu, aby člověk mohl něco dostat, musí umět i dávat
- že vytváření prospěšného vztahu s jiným jedincem stojí námahu
- že – aby byl vztah prospěšný – musí být postaven na principech spravedlivosti
Postavení do role „vůdčího koně“ rozvíjí v dítěti:
- sebevědomí
- samostatnost
- zodpovědnost vůči ostatním i sobě
Práce s koněm může pomoci dětem pochopit a snáze přijmout požadavky dospělých, protože ony samy se stávají zodpovědnými za jiného tvora a povinnosti z toho vyplývající jsou schopny plnit jen tehdy, vyžadují-li na podřízeném tvorovi poslušnost.
Naučí se:
- že daná pravidla mají smysl a je třeba je dodržovat
- že důslednost je nezbytná
Začlenění do party dětí se společnými zájmy, ale i do koňského stáda v dětech podporuje:
- schopnost spolupráce
- toleranci
Díky neustálému kontaktu s koněm po celou dobu trvání lekce je dítě nuceno dlouhodobě se soustředit na jeden objekt – koně.
- Cvičí tak svou schopnost koncentrace.
(Rozptýlení pozornosti se okamžitě vymstí neposlušností koně.)
Prací s koněm ze země (nejlépe ve volnosti), děti zdokonalují:
- svou schopnost empatie
- pozorovací schopnosti
(bez rozvinutých pozorovacích schopností a silného vcítění se do emocionálního stavu koně, by nedokázaly správně rozkódovat všechny jemnosti jeho neverbálních projevů.)
Po fyzické stránce – díky specifické náročnosti práce s koněm ze země a jízdě na koni je rozvíjena:
- koordinace pohybů celého těla
- smysl pro rytmusjak automaticky – při jízdě na koni, tak vědomě – dobrý vůdčí kůň (tedy i my) musí totiž všechny činnosti provádět v rytmu, jinak by na sebe prozradil svou nejistotu nebo ji vzbudil u koně